donderdag 23 december 2010

2010 laatste werkweek

Ondertussen zijn we aan de laatste werkweek van 2010 beland. Bij Picanol geldt er collectief verlof. Dus tussen kerst en nieuw is bijna iedereen thuis. Zo ook deze yepper. Voor ik jullie echter mijn beste nieuwjaarswensen geef, nog even het verslag van de voorbije 3 weken. De vorige 2 weken had ik op maandag en dinsdag textieltraining bij Cobot in Sint-Denijs-Westrem. Op de niet echt exotische locatie van het plaatselijk industrieterrein werd ik ingeleid in de wereld van het kaarden, spinnen, bobijnen, weven, breien, tuften, nonwovens enz. Kortom een korte inleiding in alles wat met textiel te maken heeft in de brede zin van het woord. Niet allemaal even toepasbaar binnen mijn job, maar daarom niet minder boeiend. Zo heb ik onder andere geleerd hoe ik het aantal kilometer draad in een netkous kan bepalen, dat pampers ook deels textiel zijn en dat men wol met zure producten verft en het dus beter niet met basische producten gewassen wordt. Omdat herhaling voor een betere kennis zorgt, kreeg ik naast deze cursus nog 3 andere textielcursussen te verwerken. Elk met hun eigen uitgangspunt en doel, veelzijdigheid troef dus. De rest van de tijd heb ik doorgebracht binnen Proferro-Machining in de afdelingen Flemac en Germac. Zeer kort door de bocht: het gedeelte van het bedrijf waar de verspanende bewerkingen gedaan worden. Er wordt zowel voor de weefmachines als voor andere klanten gewerkt. Draaien, frezen, slijpen, vonkerosie of laseren, zolang het er maar voor zorgt dat een stuk metaal een bruikbaar onderdeel wordt, wordt het gedaan. Mijn luttele ervaring op verspaningsgebied bestaat erin om met een stokoude draaibank en freesmachine te werken. Het contrast met moderne CNC-machines kon niet groter zijn. Op de foto is het afwerkingsproces van de frames te zien. Dit zijn de steunpunten van de weefmachine. Deze worden in 2 fasen op 1 van de 5 machines in de cel afgewerkt.
Nu wacht mij de vakantie en de feestdagen. Ik wens jullie dan ook een zalige kerst en een gelukkig Nieuwjaar met een goeie gezondheid en succes in de studies of het werk. Even na nieuwjaar wacht het grote werk, dan vertrek ik op buitenmontage. Voor de liefhebbers nog de season's greetings van de Picanol Group

Geen opmerkingen:

Een reactie posten