vrijdag 3 december 2010

Aan het werk

Ondertussen ben ik al 2 maanden aan de slag. Grofweg is die tijd op te delen in 2 stukken: “theoretische” opleiding en meelopen in de montagehal. Het eerste deel is met stip de wat saaiere helft. Het lijkt soms een beetje als terug naar school gaan. Luisteren naar een instructeur die geassisteerd wordt door een powerpointpresentatie. Sounds familiar doesn’t it? Het moet wel gezegd dat het in dit geval toch heel wat afwisselender en aangenamer is dan de lessen op school. Het gaat er allemaal veel losser aan toe en er zit ook een groot stuk hands-on training op de machine tussen. Theorie wordt dus veelal op de voet gevolgd door praktijk. In de montagehal heb ik 4 weken meegelopen. Van het magazijn tot de verzending met zo goed als alle stages ertussen. Dit voor zowel de lucht- als de grijpermachines. Wie het verschil niet kent, raad ik aan om even naar het Picanolkanaal op Youtube te surfen. De link is aan de rechterzijde van deze pagina te vinden. De montage draait op dit moment op volle toeren. Een half leger aan enthousiaste mensen zorgt ervoor dat de machines proper, correct en volgens schema geproduceerd en verzonden worden. Een speciale vermelding moet hier toch uitgaan naar de voormontage van de grijpermachines. Veruit de meest luidruchtige werkpost van allemaal. Hun recept voor een goede sfeer: zet alle radio’s op dezelfde zender, zet ze goed luid en brul regelmatig mee. Ik moet zeggen, het werkt! Het vrijdagmiddaggevoel is nooit echt ver weg.

Ook bij de andere posten heerste er een aangename sfeer. Zowel de ervaren rotten als de nieuwelingen gaven mij geduldig uitleg bij hun werkzaamheden. Gelukkig werd regelmatig het gereedschap in mijn richting geschoven en mocht ik zelf mijn handen vuilmaken. Onervarenheid en tijdsdruk is niet echt een geslaagde combinatie, maar gezien ik steeds gecontroleerd en op fouten gewezen werd, ben ik er van overtuigd dat het eindresultaat goed was. De uiteindelijke bedoeling is dat ik weet hoe machines opgebouwd worden en hoe de organisatie van de montage in elkaar steekt. Dit moet ervoor zorgen dat, indien ik later met mensen van de montage moet samenwerken, ik een beter besef heb van wat de mogelijkheden en de eventuele problemen zijn. Wat de lessen betreft heb ik de laatste 3 weken een opleiding in luchtgetouwen gekregen samen met 2 Indiase monteurs. Zij zijn ervaren in het plaatsen van grijpermachines en kregen hier een omscholing naar luchtmachines. Theoretische uitleg, praktijk op de machine en af en toe iets uit elkaar halen en terug samensteken. Meccano voor gevorderden. Op de foto zie je vlnr Raghavan, instructeur Zied en G.M. tijdens het uit elkaar halen van een linkerframe.

Ondertussen hoor je rond je heen verschillende talen. Engels, Frans, Duits, Hindi, Russisch… Er zijn namelijk veel klanten die op dezelfde locatie ook machinetraining volgen. Een cultuurbad zonder op reis te gaan, en je wordt er nog voor betaald ook. I like it. Wanneer ik geen machinetraining had, kreeg ik uitleg over het gebruik van de software voor sales & services of mocht ik hier een daar eventjes meelopen met een aantal mensen om andere afdelingen en functies te leren kennen. Voor de volgende weken staat er textieltraining en werk in de machining afdeling op het programma. Na de feiten, het verslag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten