maandag 14 maart 2011

Over Moskou en vrouwen

Op 8 maart wordt de internationale vrouwendag gevierd. Zo ook in Rusland. Hier is het zelfs een nationale feestdag. Bijkomend was zondag ook een feestdag. Namelijk Maslenitsa of het begin van de lente. Er zijn allerhande festiviteiten en er wordt een pop verbrand om de winter en de zorgen van het voorbije jaar te verbranden. Ze maken er dan ook een lang weekend van. De meesten hier hebben de zaterdag gewerkt zodat de maandag een vrije dag kon genomen worden. Ik heb ervan geprofiteerd om een trip naar Moskou te maken. Een mooie stad met ongeveer 30 miljoen inwoners. Onze agent bracht er mij naar toe en ik keerde terug met de bus. Een netjes omgebouwde camionnette dient als vervoersmiddel voor 18 personen. De rit duurt zo’n 4u. Mijn bezoek was vrij kort, waardoor ik enkel de oppervlakte van Moskou gezien heb. Het kremlin, het rode plein, de Pokrovkathedraal, de 7 zusters… Moskou telt heel wat mooie gebouwen. Maar evenzeer vinden ze het doodnormaal dat er een skischans bijna midden in de stad staat. Nog iets dat opvalt is het aantal winkelcentra ze er hebben. Ik ben er zeker 4 tegengekomen. Stuk voor stuk gigantische gebouwen waar hoofdzakelijk kleding verkocht wordt. Overal in de stad waren mensen bloemen aan het verkopen als geschenken voor vrouwendag. Een feestdag die hier enthousiast gevierd wordt, zeker door de hoofdzakelijk vrouwelijke bevolking van Ivanovo.

1 opmerking:

  1. Zo lang in Rusland, eindelijke Moskou gezien en nu mag je al naar huis ;)

    BeantwoordenVerwijderen