dinsdag 27 september 2011

Over reizen en wonen

China heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd in transport. Zo zijn er hogesnelheidstreinen/stations gebouwd en zijn er vele luchthavens vernieuwd. Sinds mijn aankomst heb ik er 3 vluchten en 1 treinrit en verscheidene autoritten opzitten. Wat de autoritten betreft zijn die een stuk minder chaotisch dan in India. Chinezen houden zich aan de rijvakken en de meesten zijn ook geen fervente toeteraars zoals de Indiërs. Wat opvalt, is het grote aantal Europese, Japanse en Amerikaanse luxewagens. Waar ik in India slechts 1 Audi en 1 Mercedes gezien heb, zie je ze hier overal. Er zijn heel veel Chinese automerken, maar indien men het geld heeft verkiezen de meesten toch de internationale wagens.
Wat de architectuur van China betreft, zijn er een hoop mooie grote gebouwen. In bijna alle gevallen zijn dat overheidsgebouwen, hotels, kantoorgebouwen, banken of restaurants. De meeste appartementsgebouwen zijn in groep gebouwd. Dat betekent dat hetzelfde gebouw, eventueel lichtelijk aangepast in hoogte of per 2 of 3 aan elkaar geplakt, verscheidene keren gebouwd wordt op een lapje grond. Bij het opstijgen of landen krijg je een goed zicht op die clusters.
Een stukje architectuur van een ander niveau is the great firewall. Al is deze wel onzichtbaar, hij doet ongeveer hetzelfde werk als zijn fysieke voorganger. Hij houdt onder andere facebook, youtube en deze blog uit China.
Op de foto zie je het HS-treinstation van Tianjin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten