zaterdag 5 februari 2011

Op installatie in de textielhoofdstad van Rusland

Het werd een aangename verrassing. In de luchthaven werden we opgewacht door de Russische agent. Dit is de contactpersoon tussen de klanten in Rusland en Picanol. De man sprak zeer vlot Engels en bezorgde ons een vlotte aangename rit naar Ivanovo. Ik spreek over “we”, omdat ik tijdens deze installatie Patrick vergezel. Een ervaren Picanolmonteur die mij de kneepjes van het vak moet bijbrengen. Aangekomen in Ivanovo kregen we lekker eten en een kamer in een goed hotel. De dag erna brachten we een kort bezoek aan een andere klant waar Patrick nog materiaal had staan. Na een zeer vriendelijke ontvangst, een rondleiding in het bedrijf en een goede babbel keek ik uit naar een verder verblijf in Rusland. ’s Middags bezochten we een andere klant waar we de komende 2 maanden zouden werken. Onze hoogtechnologische nieuwe machines made in Ieper stonden er naast hun 60 jaar oude sovjetbroeders, al kon je van echte concurrentie niet spreken. Het bedrijfje ligt op een aantal uur rijden van Ivanovo, in een dorpje waar Google maps nog nooit van gehoord heeft. Voor de tweede maal in twee weken tijd was ik dus off-grid. De volgende dag werden we afgehaald door het fabrieksbusje om samen met andere werknemers naar het werk gevoerd te worden. De mensen bleken vriendelijk en behulpzaam, iedereen wou zo snel mogelijk de nieuwe machines zien draaien. Zo begonnen mijn werkzaamheden in Rusland. De week erna werden we uitgenodigd om bij de andere werknemers te eten vanwege een verjaardag. Er stonden een hele hoop borden met pasta, verschillende aardappelbereidingen, stukken worst en salami en visgerechten op tafel. Iedereen kreeg een vork of een lepel en moest zich maar rechtstreeks uit de pot bedienen. De gevreesde gevolgen voor mijn ingewanden bleven uit. Zo wordt nog maar eens bewezen dat een mens zich behoorlijk snel aan een situatie kan aanpassen. Op de foto zie je Patrick (links) en Jack. De laatste is een Italiaan die de airconditioning en het stofafzuigsysteem in werking kwam zetten. Hij is sinds woendag vertrokken naar zijn volgende opdracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten