vrijdag 18 februari 2011

Zdravstvujte (hallo)

Na 5 weken Rusland spreek ik dit waarschijnlijk nog altijd verkeerd uit. Zeer uitgebreid is mijn Russische woordenschat niet. Ik ken ondertussen al goedemorgen, bedankt, alstublieft, tot ziens en nog een aantal andere basiswoorden, maar ze zijn niet echt talrijk.
Het spijtige is dat de meeste mensen hier geen andere talen spreken. Er zijn er nogal wat, zeker bij de jongere generatie, die toch al wat verstaan, maar ze zijn meestal te beschaamd om het zelf ook te spreken. Over Rusland en Ivanovo zelf valt ook wat te vertellen. Ivanovo wordt de textielhoofdstad van Rusland genoemd, ze is ook beter bekend als de bruidjesstad. Dit omdat ongeveer twee derde van de bevolking vrouwelijk is. De meeste van hen lopen erbij alsof het elke dag zondag is. Hoe sommigen erin slagen om met 10cm hoge stilettohakken door de sneeuw te ploeteren is mij een raadsel. Ikzelf heb mij een paar gewatteerde bottines aangeschaft omdat ik comfort boven looks verkies. De temperatuur heeft hier tot nu toe geschommeld tussen -26°C en -7°C. -26°C is koud! Bij deze temperatuur is chronische flatulentie eerder een zegen vanwege het verwarmende karakter ervan. Onlangs is het in BelgiĆ« weer dikke-truien-dag geweest. Hier is dat elke dag zo. In de weverij is het zelfs elke dag dikke-vesten-dag. De dikke legervest op de foto is een cadeautje van de klant. Ik heb er wel warm mee, maar handig is het niet als je moet beginnen sleutelen aan de machine. Als het sneeuwt kan je ook zien hoe koud het ongeveer is. Tot -16°C krijg je sneeuwvlokken, hoe groter ze zijn, hoe warmer het is. Onder de -16°C krijg je fijne ijskristalletjes die naar beneden dwarrelen. Deze hebben een zilveren schijn en geven de indruk dat duizenden lichtjes naar beneden komen. Je moet ook het weerbericht niet volgen om te weten of het zal sneeuwen. Vlak voor het sneeuwt begint men hier de oude sneeuw van de banen weg te halen. Zo is er meer plaats voor de sneeuw die nog moet vallen. De meeste wegen liggen er opmerkelijk goed bij gezien de hoeveelheid sneeuwval. Al is het wegdek zelf niet altijd even vlak. Regelmatig zien we toch een ongeval, maar dit zal in de meeste gevallen waarschijnlijk te wijten zijn aan de ongeduldige rijstijl van sommigen hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten